Hvordan jobber kommunen nå i disse spesielle tider
Koronaepidemien har på kort tid snudd opp ned på hverdagen for alle – inkludert for oss i kommunen. Med ett er landet og det meste av verden forøvrig i en krisetilstand. Norge er nær nedstengt - så også Rennebu. Det er iverksatt en rekke vidtgående tiltak både nasjonalt og lokalt som påvirker oss alle sammen. Dette får åpenbare konsekvenser som vil utfordre oss i tiden fremover.
Som kjent er skolene og barnehagene stengt etter nasjonale vedtak. Barnehagene åpner igjen fra 27.april. Skolen åpner gradvis – i første omgang 1-4 trinn fra 27.april. De øvrige kommunale tjenesteområdene er i ordinær drift og har vært det under hele pandemiperioden. Inntil videre er rådhuset stengt for besøkende, men vi er som ellers tilgjengelige på telefon og epost. Dette som et av flere smitteverntiltak. Noen av oss er fremdeles på rådhuset hver dag, men mange har hjemmekontor. Uansett opprettholder vi i all hovedsak tjenesteproduksjonen.
Kriseledelsen har jevnlige møter der vi går gjennom og vurderer status og legger strategier for videre oppfølging. Formannskapet har myndighet til å iverksette lokale tiltak etter smittevernloven. Formannskapet har den siste tide hatt ukentlige møter. Vi har som mål om at alle berammede politiske møter fremover skal gjennomføres – dog ikke ved fysisk fremmøte, men elektronisk. Det er følgelig grunn til å forvente at alle saker som ligger til behandling blir behandlet etter planen.
Rennebu kommune har god dialog med næringsforeningen og næringshagen med tanke på situasjonen. Konkret vil dette si at bedrifter i Rennebu kan ta kontakt for å få bistand til å orientere seg i støtteordninger og melde inn sine utfordringer.
Kommunen legger fortløpende ut informasjon om status på kommunens hjemmeside samt Facebook.
Byggesak og plan
På byggesak har vi våre erfarne ansatte på plass. Selv om kommunehuset er stengt, svarer de på telefon og e-post som vanlig, samt gir publikum veiledning. Søknader sendes fortsatt til postmottak for registrering.
Søknader behandles i den rekkefølge de kommer inn. Den enkelte saksbehandler har ansvar for noen fagområder slik at behandlingen blir mest mulig effektiv. Vi har få saker som ligger på vent, og vi strekker oss langt for å være mer effektiv enn fristene gitt i loven. Vi må imidlertid overholde saksbehandlingskravene som for eksempel dokumentasjon til søknadene. Erfaringsmessig vet vi at mangler her vil bremse opp for flyten i saken. Som byggesak regner vi søknader til tiltak inkludert deling og utslipp samt dispensasjoner.
Plansak tar hånd om koordineringen og saksbehandlingen av reguleringsplaner, både område- og detaljreguleringsplaner. Plan- og bygningsloven legger opp til at planer blir til etter en omfattende demokratisk prosess med høring av alle som kan ha interesser i området. Om det er behov for endring av planen, avhenger saksprosessen av hvilke konsekvenser endringen gir. Det kan søkes dispensasjon fra planen, men det er gjennom lov satt en høy terskel for å få gjennomslag. Plansak har flere nye planer under arbeid, men har kapasitet til å gi info eller avtale oppstartsmøter om det skulle være behov.
Oppmålingsavdelingen får saken når delingstillatelse er gitt og rekvisisjon er sendt. De kaller inn til kartforretning, måler opp og produserer matrikkelbrev. De klarlegger grenser der koordinatene ikke er klarlagt tidligere eller der de er bestemt ved oppmålingsforretning, overfører areal eller foretar grensejustering. Når det blir barmark starter oppmålingsarbeidet igjen. Vinterforskriften gjelder når bakken er snødekket/ frossen. Denne gjelder i perioden 15.oktober til 1.mai. Avdelingen har mottatt rekvisisjoner på oppmåling siden like før vinteren begynte, og har derfor nå arbeid som ligger på vent. Vi kjører på med to oppmålere helt til vi er ajour – noe som bidrar til at vi får kortet ned ventetiden.
Frister og saksbehandlingsprosess er beskrevet i detalj i veiledning til plan- og bygningsloven (se www.dibk.no).
Lokale innkjøp
Rennebu kommune er opptatt av å handle lokalt når det er mulig. Lokal handel er god kommuneøkonomi. Det bidrar til å styrke det lokale næringslivet og skaper lokale arbeidsplasser. Men samtidig må kommunen forholde seg til gjeldende regelverk for offentlige innkjøp – hvilket innebærer at vi også må handle utenfor kommunen. Manglende konkurransedyktige tilbud lokalt bidrar også tidvis til at vi må ut av kommunen. Men er det mulig – og innenfor regelverket, ønsker vi selvsagt primært å handle innen kommunen.
Kommende prosjekter
Rennebu kommune planlegger flere dels omfattende prosjekter i forholdsvis nær fremtid. Flere av disse kan bidra til å skape lokal aktivitet – både direkte og indirekte. Herunder bl.a. en omfattende ombygging/utbygging av helsesenteret, bygging av ny brannstasjon, ferdigstillelse av aktivitetsparken, utvidelse ved Vonheim barnehage, sentrumsutvikling, nye næringsarealer m.m. Når kommunen skal prosjektere og realisere slike prosjekter må vi forholde oss til ett sett ytre rammebetingelser (blant annet lov, forskrift, høringer, innsigelser, vedtak, planverk), som innebærer at prosessen ofte tar lang tid. Men kommunen jobber selv så effektivt vi kan for å sette prosjektene ut i live så snart som mulig. Vi kommer selvsagt heller ikke utenom E6-prosjektet – som vil prege og påvirke kommunen i alle fall de tre neste årene, og som en vil anta vil gi næringslivet i kommunen store muligheter.
Gratis rådgivning til bedrifter
Det er bestemt at kommunens tilskudd til Næringshagen skal benyttes til 2 timer gratis veiledning til bedrifter under koronakrisen. Det kan alle bedrifter i Rennebu benytte seg av.