Onsdag 23. mars 2022 ble det igjen mulig å krysse Stavåa i to felt. I nesten et år har det vært manuell dirigering og tidvis kilometer med kø i begge retninger inn mot brua. For beredskap, næringsliv og alle trafikkanter har det bydd på store utfordringer og frustrasjon. Det var derfor en gledens dag da Statens vegvesen inviterte til åpning denne solfylte marsdagen.
Ordfører Ola Øie fikk æren av å stå for den offisielle åpningen av brua og her kan du lese ordførers tale:
Kjære alle sammen!
I dag er vi samlet på Stavåbrua som sannsynligvis har blitt Norges mest kjente bru. Det har vært en bru det har vært mye snakk om den siste tida og det viser hvor viktig samferdselsknutepunkt vi er.
Grunnen til at den har blitt såpass kjent er at tilstandskontrollene har vist tiltakende svekkelse i konstruksjonen de senere årene. Det ble etter hvert klart at det måtte etableres ny midlertidig bru i påventa av permanent ny E6-trasé på strekningen Nedgård - Berkåk.
Siden april 2021 har det vært manuell trafikkdirigering, kun ett kjørefelt har vært åpent og det gar vært redusert lastklasse på eksisterende bru. Det har medført både kødannelser samt lengre omkjøringsveger, da spesielt for transportnæringen.
Den Stavåbrua som står her i dag ble bygd i 1942 av lokale arbeidere etter at den gamle ble ødelagt i forbindelse med krigshandlingene i 1940.
En liten digresjon er at de arbeiderne som bygde den nye brua skrev ett brev som de tullet inn i aftenposten av 17.august 1942, puttet det inn i flaske og støpte den inn i brua.
På brevet sto det:
«Samtlige nuværende arbeidere ved Stavå bru. Vi hater tyskernes krigsførsel og fremferd i Norge. For tiden er vi voldtat og hjelpeløse, men håper på andre tider. Til vor efterlengt! Husk vor trengselstid og hevn uretten! Berkåk 19.september 1942»
I dag ligger det ikke, som jeg vet, noen flaskepost i brua, men jeg ønsker i denne forbindelse å markere at vi er sterkt imot krigen i Ukraina og at krigshandlingene umiddelbart må stoppe.
I politikken har vi dirigenter på podiet, mens her har dirigentene passet trafikken nesten et helt år. Så kjære dirigenter, i dag har jeg spesielt lyst til å hedre dere.
Dag og natt i all slags vær og føre har dere stått her, sørget for en profesjonell flyt over brua med godt humør. Dere har i stor grad bidratt til at bilistene muligens har hatt litt ekstra tålmodighet i den tiden det har vært begrenset fremkommelighet.
Jeg personlig har passert mange ganger og har alltid lagt merke til det gode humøret, opplevd smil og hyggelige vink. Sågar har det vært antydninger til kunstneriske sprell.
Derfor en spesiell takk til dere, men også takk til dere alle som har jobbet for å få klar den nye midlertidige brua.
Samferdsel har stor betydning for oss i Rennebu. Flere plasser i kommunen finner vi historiske spor der folk har ferdes i årtider for å drive blant annet handel mellom de store byene. Her passerer alt av gods mellom Oslo og Trondheim og det blir mange vogntog gjennom et døgn. Derfor er slike punkter ekstrem viktig for næringslivet i hele Trøndelag og store deler av kysten i Midt-Norge, inkludert Nordmøre.
Det viser hvor sårbare vi kan være når slike punkter blir avskåret og at vi må i sterkere grad tenke transportsikkerhet og beredskap for at vår infrastruktur skal være robust i fremtiden om uforutsette ting skulle oppstå. Det kan eksempelvis være å styrke de andre årene som omkjøringsveier og bane som kobler de store byene sammen.
I dag er jeg svært glad for at trafikantene igjen får gode trafikale løsninger over Stavåa, med det et mer forutsigbart, effektivt og trygt transportsystem.
Den nye, midlertidige brua er nå klar for trafikk. Brua er den lengste, midlertidige brua som er bygget i Norge – med et totalt spenn på 140 m, hvorav 99 m fritt spenn. Den midlertidige brua vil demonteres og inngå som ei beredskapsbru når den nye E6-traséen ferdigstilles i 2026. Slik har den også en gjenbruksverdi.
Det har vært mye snakk om bruddet som oppsto tidligere, men jeg kan forsikre alle sammen om at dbruddet var i en del av monteringsrammen som ikke finnes på brua lengre.
Den er trygg.
Brukonstruksjonen er kvalitetssikret av Det norske Veritas(DNV) gjennom DNVs uavhengige gjennomgang og inspeksjon. Brua er dimensjonert for 10 tonns akseltrykk og totalvekt 60 tonn. Hastigheten vil være 60 km/t som tidligere med bakgrunn i kurvaturen på vegen.
Jeg vil med det ønske alle sammen lykke til med den nye brua og erklære Norges lengste, midlertidige bru for åpnet!